Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

banner

E100

Pomimo iż większość smartfonów i tabletów wyposażonych jest w moduł GPS, a dostępność map zarówno płatnych jak i bezpłatnych jest naprawdę duża, to nadal producenci nie rezygnują z wprowadzania na rynek nowych modeli nawigacji samochodowych z dedykowanymi mapami. Jednym z takich producentów jest firma NAVITEL, której trzy modele nawigacji właśnie trafiły do naszej redakcji.

Testowane dzisiaj urządzenia to Navitel MS600, Navitel MS400 oraz Navitel E100.

I. Rozpakowanie i ocena wykonania

Nasz test tradycyjnie rozpocznę od rozpakowania pudełka i zapoznania się z budową i jakością wykonania proponowanych urządzeń. Ponieważ jak się okazuje, poszczególne modele praktycznie nie różnią się względem siebie, ani pod względem wyglądu, ani dołączonego wyposażenia, poniższy opis będzie się tyczył ich wszystkich. 

Nawigacje zapakowane zostały w kartonowe pudełka, na wierzchu których znalazło się zdjęcie urządzenia, logo firmy NAVITEL, model nawigacji, oraz to co chyba najważniejsze wykaz map jakimi dysponuje dany egzemplarz. Jeżeli chodzi o kolorystykę opakowania to seria "MS" różni się od serii "E" jedynie kolorem bocznych ścianek, które to w pierwszym przypadku są czarne natomiast w drugim zielone. 

Sprawdźmy zatem zawartość naszych zestawów.

znajdziemy tu:

-nawigację, dwuczęściowy uchwyt samochodowy, rysik, kabel mini USB, ładowarkę samochodową, oraz instrukcję obsługi wraz z kartą gwarancyjną. W przypadku najwyższego modelu, czyli MS600, dodatkowo otrzymujemy 12-miesięczną nawigację na smartfon lub tablet. 

Wiemy już czego możemy spodziewać się wewnątrz pudełka, dlatego przyszedł czas na ocenę samego urządzenia.

Nawigacja wykonana została z czarnego (model MS600) lub ciemno stalowego (modele MS400 i E100), lekko podgumowanego tworzywa sztucznego, które nie tylko jest przyjemne w dotyku, ale również gwarantuje że urządzenie nie wyślizgnie nam się z ręki.

Front nawigacji stanowi duży, 5" wyświetlacz otoczony plastikową ramką,  pod którym znajdziemy logo firmy NAVITEL, a na jego lewej krawędzi diodę informującą o stopniu naładowania baterii. 

Na tylnej ściance, znalazło się miejsce na pojedynczy głośnik oraz przycisk reset.

 

Pozostała nam jeszcze lewa krawędź naszej nawigacji na której umieszczono złącze mini USB, czytnik kart miniSD, oraz port mini jack 3.5mm.

Szkoda jedynie że producent zdecydował się na zastosowanie złącza mini USB zamiast micro USB, które jak wiecie jest bardziej popularnym standardem, co pozwoliło by ładować nawigacje za pomocą ładowarki od telefonu czy tabletu. Niemniej jednak muszę przyznać że jeżeli chodzi o wykonania samej nawigacji to naprawdę nie można mieć większych uwag, jest to z pewnością  solidne, dobrze wykonane urządzenie, które dodatkowo sprawia wrażenie bardzo trwałego. 

 

Jak już wspominałem, wraz z nawigacją otrzymujemy uchwyt samochodowy. Jest on łatwy do zamontowania, a dzięki regulacji w każdej płaszczyźnie bez problemu dopasujemy go do każdego samochodu. Tutaj na uwagę zasługuje mocna przyssawka, gwarantująca że nawigacja nie odpadnie nam od szyby, np podczas pokonywania większych nierówności, oraz specjalny rysik ułatwiający obsługę nawigacji.

II. Specyfikacja techniczna

Wszystkie trzy nawigacje, tak jak w przypadku wyglądu zewnętrznego, posiadają również taką samą specyfikację techniczną. Jedyną różnicą jest ilości dostępnej pamięci NAND Flash, która to w przypadku MS600 wynosi 8GB, natomiast w pozostałych modelach 4GB. Jeżeli chodzi o pozostałe parametry to są identyczne i możecie się zapoznać z nimi poniżej.

Procesor:                              Mstar MSB2521 800 MHz, Cortex-A7

RAM:                                    128 MB, DDR3

Wejscie na kartę:                  microSDHC do 32 GB

Pamieć wewnętrzna:              4-8 GB NAND FLASH

System operacyjny:               WINCE 6.0

Wersja oprogramowania:       ARMV4I

Wyświetlacz:                          5”  TFT, 480×272

Głośnik:                                  8ohm/1.5W

GPS:                                      MSR2112 32PIN-QFN

Jak na prostą nawigację, bez dodatkowych funkcjonalności takich jak np. odtwarzacz multimedialny, rejestrator video, czy dostęp do mobilnego internetu, jak to ma często miejsce w przypadku znacznie bardziej rozbudowanych i co za tym idzie droższych nawigacji, to parametry te są w zupełności wystarczające. Nawigacja szybko się uruchamia, nie zawiesza się, nie ma też problemu z szybkim przeliczaniem trasy. 

Wątpliwości może jedynie budzić wyświetlacz, którego rozdzielczość wynosi zaledwie 480x272px. Oczywiście sama prezentacja mapy wygląda całkiem nieźle, ekran jest czytelny nawet w słoneczny dzień, i dysponuje przyzwoitymi kątami bocznymi, ale na tym kończą się jego zalety. Odchylenie nawigacji w górę lub w dół powoduje że ekran staje się nieczytelny, natomiast niska rozdzielczość matrycy, sprawia że napisy pod wartościami w pasku nawigacyjnym są trudne do odczytania, nawet z bliższej odległości. 

Jeżeli chodzi o dotyk to działa przyzwoicie, co prawda daleko mu do tego znanego nam z tabletów, czy telefonów, ale jest na tyle dokładny że bez problemu wpiszecie interesujący was adres, czy też będziecie się poruszać po ustawieniach urządzenia. 

 III. Obsługa i mapy

Zaletą nawigacji firmy NAVITEL jest ich łatwość obsługi, dzięki czemu nawet osoby starsze i niemające doświadczenia z tego typu urządzeniami nie będą miały problemu z obsługą.  

Menu nawigacji podzielone zostało na cztery zakładki:

- Znajdź

Jest to podstawowe okno w którym możemy wpisać  adres celu naszej podróży, ustalić dodatkowe punkty przejazdu na trasie, skorzystać z historii ostatnio wyszukiwanych adresów, czy też zakładki "Ulubione" 

-Trasa

Druga zakładka jest powiązana z pierwszą, ponieważ służy do tworzenia i edytowania naszej trasy. Gotowe trasy możemy eksportować do pliku, możemy też importować do urządzenia wcześniej przygotowane przez nas trasy.

- Mój Navitel

Trzecia zakładka to miejsce w którym możemy sprawdzić jakie mapy mamy aktualnie zainstalowane w naszym urządzeniu

- Ustawienia

Ostatnia zakładka jest najbardziej rozbudowana. To tutaj możemy ustalić zarówno parametry związana z ustawieniami wyświetlania samej mapy, jak i np. wyborem pojazdu jakim się poruszamy. Do dyspozycji mamy samochód,  rower, taxi, autobus, pojazd uprzywilejowany, kurier oraz ciężarówka, tak więc możliwości są naprawdę duże i każdy znajdzie coś dla siebie.

Ponadto możemy ustawić takie funkcje jak ostrzeżenia przed fotoradarami, przekroczeniami prędkości, niebezpiecznymi punktami itp. Dużym atutem nawigacji Navitel jest to że wszystkie te POI mamy już wgrane wraz z mapami do naszej nawigacji i możemy korzystać z ich dożywotnich, bezpłatnych aktualizacji. 

Bez względu na to który model nawigacji wybierzecie, powyższe funkcje są identyczne i działają tak samo. Tym co je różni, to zainstalowane w nich mapy. Na co możemy więc liczyć w przypadku testowanych dzisiaj modeli ?.

- NAVITEL MS600 - jest to najmocniejsza z trójki testowanych dzisiaj nawigacji. Zainstalowane mamy w niej mapy wszystkich krajów Europejskich wraz z Białorusią, Kazachstanem, Rosją oraz Ukrainą. Jest to najlepszy wybór dla osób dużo jeżdżących po całej Europie, szczególnie dla kierowców ciężarówek którzy często przemierzając kontynent wzdłuż i wszerz. 

- NAVITEL MS400 - to propozycja dla osób preferujących nieco bliższe trasy. Do dyspozycji oprócz map Polski, mamy jeszcze mapy Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Czech, Słowacji, Ukrainy i Białorusi. 

- NAVITEL E100 - jest to najtańsza z trójki prezentowanych dzisiaj nawigacji, co wcale nie oznacza że jest najgorsza. Wraz z nawigacją otrzymujemy mapy Polski, Estonii, Litwy, Łotwy oraz Białorusi. Nawigację tę polecał bym głównie osobą poruszającym się po naszym kraju i nie planującym wyjazdów za granicę. Za znacznie niższą kwotę otrzymujemy identyczną pod względem wyglądu, wyposażenia jak i wydajności nawigację samochodową, z zawsze aktualnymi mapami naszego kraju, oraz informacjami i ostrzeżeniami o fotoradarach, kontrolach radarowych, niebezpiecznych miejscach itp.

 IV. Wrażenia z użytkowania

Poznaliśmy już kilka suchych faktów dotyczących tych nawigacji, teraz przyszedł czas na ćwiczenia praktyczne, czyli sprawdzenie jak poradzą sobie w codziennym użytkowaniu. Ponieważ nie miałem okazji przetestować nawigacji w dłuższej trasie (urlop dopiero przede mną), testy przeprowadziłem w warunkach miejskich. 

Zacznijmy od zamontowania nawigacji w samochodzie, jej uruchomienia i ustalenia trasy przejazdu.

Dostarczony wraz z nawigacją uchwyt jest praktyczny, posiada możliwość regulacji w każdej płaszczyźnie oraz mocną przyssawkę, dlatego też oceniam go bardzo pozytywnie. Ponieważ bateria zamontowana w nawigacji nie pozwala na zbyt długie nawigowanie, kolejnym krokiem było podłączenie ładowarki samochodowej. W moi samochodzie złącze zapalniczki do którego podłączyłem ładowarkę znajduje się w kokpicie środkowym, tak więc nie miałem problemów z długością jej przewodu, który wynosi 110 cm. Ponieważ w niektórych samochodach złącze zapalniczki montowane jest w okolicach hamulca ręcznego, wówczas może okazać się że kabelek będzie nieco krótki.

Plusem nawigacji Navitela jest szybkie uruchamianie się i bardzo szybkie łączenie z satelitami. Od pierwszego włączenia nawigacji do złapania FIX-a, nigdy nie czekałem dłużej niż minutę, co można uznać za naprawdę niezły wynik. Nawigacja potrafi połączyć się z satelitami nawet gdy jesteśmy w pomieszczeniu, tak więc GPS działa nawet lepiej niż dobrze.

Nawigacja zamontowana i uruchomiona, połączenie z satelitami ustanowione, tak wiec nie pozostaje nam nic innego jak zaplanować trasę. Dla potrzeb testu wpisałem trasę z południa Polski do Gdańska czyli jakieś 657 km. Zaplanowanie i wyliczenie trasy zajęło nawigacji ok 10s, co można uznać za akceptowalny wynik.  

Niestety w przeciwieństwie do innych popularnych nawigacji, nie mamy możliwości wyboru alternatywnych tras, np. szybkiej, najkrótszej, optymalnej itp. tak wiec pozostaje nam zdać się na trasę ustaloną przez nawigację, lub ręcznie zaplanować trasę, poprzez dodanie własnych punktów przejazdu. Nie jest źle, ale niedosyt pozostaje. Być może najbliższe aktualizacje nawigacji to zmienią i zyskamy jeszcze większą funkcjonalność.

Jeżeli chodzi o dokładność map, to wydaje się że nie jest źle, przynajmniej jeżeli chodzi o moją miejscowość, ponieważ nawet na mniejszych drogach osiedlowych mamy dostępne numery domów i to nawet tych nie tak dawno wybudowanych. Jeżeli macie jakieś informacje jak to wygląda w waszych miejscowościach to oczywiście piszcie w komentarzach. 

Jeżeli chodzi o samo nawigowanie, to pomimo iż mogę ocenić go pozytywnie, to pozostaje jeszcze trochę do dopracowania. Podczas jazdy po mieście gdzie dość często wykonujemy manewry skrętu, zdarza się że obracanie mapy w stosunku do kierunku jazdy działa nieco z opóźnieniem, lub po wykonaniu skrętu, kursor pozostaje jeszcze przez chwilę na skrzyżowaniu, tak jakby nadal czekał na skręt. Oczywiście dzieje się to sporadycznie i nie wpływa jakość szczególnie na komfort nawigowania, niemniej jednak warto by było to poprawić.  

Ważną kwestią w przypadku nawigacji samochodowych jest szybkie wyznaczanie alternatywnej trasy w przypadku zjechania z uprzednio wyznaczonej. Aby sprawdzić jak nawigacja NAVITEL poradzi sobie z takim zadanie, specjalnie zjeżdżałem z uprzednio wyznaczonej trasy klucząc uliczkami miasta, tak aby maksymalnie utrudnić jej zadanie. Wynik tego testu okazał się jak najbardziej zadowalający, ponieważ nawigacja bardzo szybko wyznaczała alternatywną trasę, ciągle prowadząc mnie do założonego celu. 

V. Podsumowanie

Po kilku dniach spędzonych z nawigacjami NAVITEL przyszedł czas na kilka słów podsumowania. W dobie powszechnego dostępu do tabletów i smartfonów wyposażonych w GPS i aplikacje nawigacyjne, wydawać by się mogło że tradycyjne nawigacje odejdą do lamusa. Jak się jednak okazuje sytuacja taka nie ma miejsca i dedykowane nawigacje nadal cieszą się dużą popularnością, głównie za sprawą swojej funkcjonalności. Nikt przecież nie lubi sytuacji gdy jadąc na nawigacji w telefonie, w obcym zatłoczonym mieście, nagle zadzwoni nasz telefon i nawigacja się wyłącza, pozostawiając nas zdanych tylko na siebie.  

Aby obiektywnie ocenić nawigację NAVITEL, musimy spojrzeć na nią przez pryzmat ceny. (aktualne ceny znajdziecie w linkach bezpośrednio pod testem). Trudno szukać w niej dodatkowych funkcjonalności jakie oferują nam nawigacje z wyższej półki, takich jak chociażby odtwarzacz multimedialny, rejestrator wideo, połączenie z internetem mobilnym celem pobierania na bieżąco informacji o korkach, robotach drogowych czy innych zdarzeniach na drogach, co jednak nie oznacza że nie są godne uwagi.

W przypadku testowanych nawigacji NAVITEL producent ewidentnie postawił na cenę, oraz maksymalne uproszczenie obsługi urządzenia. Za cenę ok. 200-350zł w zależności od modelu, otrzymujemy całkiem przyzwoicie wykonaną nawigację samochodową, której niewątpliwym atutem jest dożywotnia aktualizacja map i oprogramowania, dzięki czemu zawsze będziemy mogli liczyć na aktualne mapy które skutecznie doprowadzą nas do celu. 

Czy zatem warto zainteresować się nawigacjami NAVITEL ?. Wszystko zależy od waszego budżetu i oczekiwań względem nawigacji. Jeżeli oczekujecie od nawigacji dodatkowych funkcji i nowoczesnych rozwiązań, to warto pomyśleć o odłożeniu większej kwoty i zainwestowaniu w bardziej rozbudowane urządzenia. Natomiast w przypadku gdy wasze oczekiwania są nieco inne i szukacie prostej nawigacji która pewnie zaprowadzi was do wyznaczonego celu, to testowane dzisiaj nawigacje jak najbardziej spełnią wasze oczekiwania, tym bardziej że z każdą aktualizacją działają coraz sprawniej. 

Sprawdź aktualne ceny nawigacji NAVITEL

Nawigacja samochodowa  - NAVITEL MS600

Nawigacja samochodowa  - NAVITEL MS400

Nawigacja samochodowa  - NAVITEL E100