Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Banner 2

E500en (sprawdź aktualną cenę)

Okres ferii zimowych który waśnie się rozpoczął to czas bliższych lub dalszych wyjazdów, a co za tym idzie planowania najbardziej optymalnych tras podróży, tak aby jak najszybciej znaleźć się w wymarzonym miejscu naszego zimowego wypoczynku. W tym celu sięgamy oczywiście po nawigacje samochodowe, które są już niemal obowiązkowym wyposażeniem każdego samochodu i pomimo iż niemal każdy z nas posiada w swoim telefonie różnego rodzaju mapy, to jednak dedykowane nawigacje samochodowe wciąż cieszą się dużą popularnością, szczególnie wśród zawodowych kierowców. Dzisiaj recenzja jednej z ciekawszych nawigacji tego typu jaką jest Navitel E500, która oprócz niezłych map Europy z dożywotnią aktualizacją, może pochwalić się bardzo dobrym wykonaniem oraz atrakcyjną ceną. 

I. Rozpakowanie i ocena wykonania

Navitel E500 zapakowany został w charakterystyczne dla tej marki, biało-zielone pudełko na wierzchu którego znalazło się zdjęcie nawigacji, logo firmy, model oraz wykaz map do jakich będziemy mieli bezpłatny dostęp przez cały okres użytkowania. 

Sprawdźmy teraz co wchodzi w skład zestawu. 

Jak się okazuje w pudełku znajdziemy tak naprawdę wszystko co jest nam potrzebne do zamontowania i uruchomienia nawigacji w samochodzie. W skład zestawu wchodzi: nawigacja, dwuczęściowy uchwyt samochodowy, rysik, kabel mini USB, ładowarka samochodową, oraz instrukcja obsługi wraz z kartą gwarancyjną. 

Sama nawigacja sprawia bardzo dobre wrażenie zarówno pod względem designu jak też wykonania. Dobrej jakości tworzywo, nienaganne spasowanie poszczególnych elementów, ładnie zaokrąglone krawędzie oraz duża sztywność konstrukcji to bez wątpienia atuty modelu E500. 

Front nawigacji stanowi dość duży jak na tego typu urządzenie, 5-cio calowy wyświetlacz, przykryty warstwą matowego tworzywa z powłoką anty-refleksyjną zapobiegającą odbijaniu się promieni słonecznych. Ekran dysponuje rozdzielczością 480×272 co jest wystarczające do czytelnego i poprawnego wyświetlania map i nie należy porównywać go tu z ekranami tabletów czy smartfonów ponieważ ma on zupełnie inne zastosowanie. Po odpowiednim zamontowaniu nawigacji w samochodzie, mapy są bardzo dobrze widoczne i łatwo się je obsługuje a przecież o to tutaj chodzi.  

Na plecach nawigacji znajdziecie głośnik, który całkiem nieźle radzi sobie z odtwarzaniem dźwięków, oraz przycisk reset.

Pozostałe złącza znajdziecie na lewej krawędzi urządzenia, a nalezą do nich: mini USB (do ładowania i aktualizacji map), czytnik kart miniSD, oraz gniazdo słuchawkowe mini jack 3.5mm.

Jak już wspominałem, wraz z nawigacją otrzymujemy uchwyt samochodowy. Jest on łatwy do zamontowania, a dzięki regulacji w każdej płaszczyźnie bez problemu dopasujemy go do każdego samochodu. Tutaj na uwagę zasługuje mocna przyssawka, gwarantująca że nawigacja nie odpadnie nam od szyby, np podczas pokonywania większych nierówności, oraz specjalny rysik ułatwiający obsługę nawigacji.

Poniżej wideo-recenzja nawigacji Navitel E500

Jeżeli film ci się podobał kliknij  tutaj i subskrybuj nasz kanał

II. Specyfikacja techniczna

Ponieważ zarówno na pudełku jak i stronie internetowej producenta nie znajdziemy szczegółowej informacji dotyczącej specyfikacji technicznej, posłużyłem się tą zawartą w instrukcji obsługi. 

Procesor MStar MSB2521 800 MHz, Cortex-A7
RAM 128 MB, DDR3
Wejscie na kartę microSDHC, max. 32 GB
Pamięć wewnętrzna 8 GB
System operacyjny WINCE 6.0
Wersja oprogramowania ARMV4I
Podstawowe parametry
Wyświetlacz 5” TFT, 480×272
Głośnik 8 Ohm / 1,5 W
Rodzaj baterii 1200 mAh, ponownego naładowania
Parametry GPS
GPS MSR2112 32PIN-QFN
Częstotliwość 1,575 GHz
Ilość kanałów 66 channels (search positioning)/
22 channels (tracking)
Kod C/A 1,023 MHz chip rate
Wrażliwość -165 dBm
Dokładność lokalizacji 10 m, 2D RMS; 5 m 2D RMS,
WAAS enable
Oszacowanie 0,1 m/s
Częstotliwość aktualizacji 1 Hz
Przedłużenie czasu 0,1 s
Gorący start 2 s (Autonomiczny)
Ciepły Start 32 s (Autonomiczny)
Zimny Start 35 s (Autonomiczny)
Maksymalna wysokość na
poziomem morza
18 000 m
Szybkość maksymalna 515 m/s
Antena Internal ceramic antenna;
18.4 mm × 18.4 mm × 2 mm
NMEA NMEA 0183 standard v3.01 i wstecz
Szybkość transmisji 115 200 bps
Port COM1

III. Obsługa i mapy

Zaletą nawigacji firmy NAVITEL jest ich łatwość obsługi, dzięki czemu nawet osoby starsze i niemające doświadczenia z tego typu urządzeniami nie będą miały problemu z obsługą.  Autorskie oprogramowanie producenta  jest intuicyjne a jego obsługa sprowadza się tak naprawdę do sześciu zakładek których zawartość możecie zobaczyć na poniższych zdjęciach.

- Znajdź

Jest to podstawowe okno w którym możemy wpisać  adres celu naszej podróży, ustalić dodatkowe punkty przejazdu na trasie, skorzystać z historii ostatnio wyszukiwanych adresów, czy też zakładki "Ulubione" 

-Trasa

Druga zakładka jest powiązana z pierwszą, ponieważ służy do tworzenia i edytowania naszej trasy. Gotowe trasy możemy eksportować do pliku, możemy też importować do urządzenia wcześniej przygotowane przez nas trasy.

- Mój Navitel

Trzecia zakładka to miejsce w którym możemy sprawdzić jakie mapy mamy aktualnie zainstalowane w naszym urządzeniu

- Odtwarzacz multimediów

W czwartej zakładce znalazł się odtwarzacz multimediów pozwalający na odtwarzanie utworów muzycznych zapisanych na karcie microSD

- FM Transmiter

Przydatną funkcją może okazać się też wbudowany transmiter FM, dzięki któremu będziemy mogli słuchać komunikatów głosowych z wykorzystaniem systemu audio naszego samochodu co jeszcze bardziej podnosi komfort korzystania z nawigacji. Transmiter możemy wykorzystać również do odtwarzania muzyki z kart microSD podłączonych do nawigacji, co może być przydatne jeżeli wasze radio nie obsługuje takich kart.

- Ustawienia

Ostatnia zakładka jest najbardziej rozbudowana. To tutaj możemy ustalić zarówno parametry związana z ustawieniami wyświetlania samej mapy, jak i np. wyborem pojazdu jakim się poruszamy. Do dyspozycji mamy tryb pieszy, rower, samochód / motocykl, taxi, autobus, pojazd uprzywilejowany, kurier oraz ciężarówka, tak więc możliwości są naprawdę duże i każdy znajdzie coś dla siebie.

Ponadto możemy ustawić takie funkcje jak ostrzeżenia przed fotoradarami, przekroczeniami prędkości, niebezpiecznymi punktami itp. Dużym atutem nawigacji Navitel jest to że wszystkie te POI mamy już wgrane wraz z mapami do naszej nawigacji i możemy korzystać z ich dożywotnich, bezpłatnych aktualizacji. 

Aby zaktualizować mapy lub też uaktualnić punkty POI, wystarczy połączyć nawigację z komputerem za pomocą dołączonego przewodu USB, a następnie pobrać ze strony producenta dedykowana aplikację która krok po kroku przeprowadzi nas przez proces aktualizacji.

 IV. Wrażenia z użytkowania

Zacznijmy od zamontowania nawigacji w samochodzie, jej uruchomienia i ustalenia trasy przejazdu.

Dostarczony wraz z nawigacją uchwyt jest praktyczny, posiada możliwość regulacji w każdej płaszczyźnie oraz mocną przyssawkę, dlatego też oceniam go bardzo pozytywnie. Ponieważ bateria zamontowana w nawigacji nie pozwala na zbyt długie nawigowanie, kolejnym krokiem było podłączenie ładowarki samochodowej. W moi samochodzie złącze zapalniczki do którego podłączyłem ładowarkę znajduje się w kokpicie środkowym, tak więc nie miałem problemów z długością jej przewodu, który wynosi ok. 130 cm. Ponieważ w niektórych samochodach złącze zapalniczki montowane jest w okolicach hamulca ręcznego, wówczas może okazać się że kabelek będzie nieco za krótki.

Plusem nawigacji Navitela jest szybkie uruchamianie się i bardzo szybkie łączenie z satelitami. Od pierwszego włączenia nawigacji do złapania FIX-a, nigdy nie czekałem dłużej niż minutę, co można uznać za naprawdę niezły wynik. Nawigacja potrafi połączyć się z satelitami nawet gdy jesteśmy w pomieszczeniu, tak więc GPS działa nawet lepiej niż dobrze.

Nawigacja bardzo szybko wylicza zadaną trasę i to nawet w przypadku gdy do przejechania mamy naprawdę dużą odległość. Jest to niewątpliwie zaletą tej nawigacji, ale trzeba jednocześnie zaznaczyć że wyznaczona trasa prowadzi drogami najwyższych kategorii, co nie zawsze oznacza że jest to najkrótsza i najbardziej optymalna trasa. 

Jeżeli chodzi o dokładność map, to wydaje się że nie jest źle, przynajmniej jeżeli chodzi o większe miasta, ponieważ nawet na drogach osiedlowych nie miałem problemów z odnalezieniem numerów domów i zawsze trafiałem dokładnie do celu. Jeżeli korzystacie z tej nawigacji w mniejszych miejscowościach, to podzielcie się w komentarzach informacjami jak to u was wygląda, co z pewnością pozwoli nam jeszcze lepiej poznać i ocenić tą nawigację.

 

W trakcie jazdy nawigacja pokazuje aktualną prędkość, dystans do celu, szacunkowy czas podróży, godzinę przyjazdu czy też odległość do kolejnego manewru. Nie można też narzekać na czytelność mapy oraz komunikaty głosowe, tak więc jazda z nawigacją Navitel E500 jest całkiem przyjemna. 

Ważną kwestią w przypadku nawigacji samochodowych jest szybkie wyznaczanie alternatywnej trasy w przypadku zjechania z uprzednio wyznaczonej. Tutaj również Navitel E500 poradził sobie bardzo dobrze bezzwłocznie wyznaczając nową trasę do celu. Jedyne do czego by się można przyczepić to nieco spóźniona reakcja kursora na mapie w sytuacji kiedy zmienimy trasę, pomimo iż nie skręciliśmy w sugerowaną uliczkę, kursor przez chwilę pokazuje że wykonaliśmy skręt i dopiero za chwilę pokazuje naszą właściwą pozycję, co może być nieco mylące dla kierowcy.

V. Podsumowanie

Jak się okazuje dobra nawigacja samochodowa wcale nie musi być droga. Pomimo iż cena Navitela E500, która waha się w przedziale 260-299zł (sprawdź aktualną cenę)  sugerowała by że będziemy mieć do czynienia raczej z mocno budżetowym produktem, to jednak w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Navitel E500 to naprawdę bardzo dobrze wykonane urządzenie, któremu też trudno cokolwiek zarzucić jeżeli chodzi o design. Całkiem nieźle wypada też pod kątem wydajności i specyfikacji technicznej. Szybkie uruchamianie, bardzo dobry GPS, błyskawiczne wyznaczanie trasy i przede wszystkim niezawodność działania to atuty przemawiające na korzyść tego modelu. Jeżeli dołożymy do tego przyzwoite mapy prawie całej Europy, wraz z obszerną bazą fotoradarów i punktów POI, które dodatkowo będziemy mogli dożywotnio aktualizować, to otrzymujemy naprawdę bardzo dobrą nawigacje która na pewno nas nie zawiedzie kiedy najbardziej będziemy jej potrzebować. Jedyne czego może tu brakować to informacji o korkach i robotach drogowych, co jest atutem nawigacji w smartfonach, ale to już odrębny temat na kolejny artykuł do którego na pewno jeszcze nieraz będziemy wracać.